Recenzie carte/film: Maurice (autor: E.M. Forster / director: James Ivory)


Intr-o zi scrollam pe Twitter si vad ceva interesant: aniversarea de 30 de ani de la premiera filmului "Maurice"... am zis WTF is this? Si ce s-o intamplat? Dupa cateva zile fugeam prin librarii cautand cartea!
Am cautat si filmul desigur, si am zis WHOAAA! Facut in 1987! Si eu inca nu l-am vazut!
Bun, am zis ca fac urmatoarea faza, citesc si apoi ma uit la film.

Cartea a fost scrisa si terminata in 1914, intr-o Anglie eduardiana, dar nu a fost publicata decat in 1971, dupa moartea scriitorului.... si, se intelege de ce.
Cartea are doar undeva la 250 pagini, si incepe din perioada adolescenta a lui Maurice, pana dupa scoala, despre relatia afectuoasa pe care o are cu Clive, un student mai mare cu un an decat el si in final relatia lui cu Alec Scudder.

Pentru inceput vreau sa spun ca mi-a placut mult traducerea din engleza in romana, fiindca mno, cartea fiind scrisa intr-un stil anglezesc foarte tipic acelei perioade, exista posibilitatea sa se piarda intelesul frazelor prin traducerea ei, insa nu as zice ca a fost cazul aici, desi, am simtit putin diferenta la film, dar am sa ajung si acolo imediat.


Maurice face referire la homosexualitatea lui ca o boala de care incearca sa fuga si sa se vindece, lucru pe care nu-l poate face, pentru ca el asa s-a nascut, si asa a simtit mereu, iar cititorul isi da seama de asta fiindca la inceputul cartii spune ca el nu se va casatori.


Avansand in relatia sa cu Clive, ingrijindu-l cand era bolnav, facandu-i "mofturile", acesta dupa o vacanta in Grecia, la vechii zei, incepe sa-si schimbe orientarea spunand ca "sunt si alte bucurii in viata de care ar trebui profitate", referindu-se la femei desigur. Dupa o ciorovaiala intre ei doi, Clive se insoara, lasandu-l pe Maurice doar ca prieten platonic, dar fara sa uite amandoi de trecut.


Cartea e scrisa intr-un fel in care poti efectiv simti opresivitatea societatii anglicana asupra homosexualitatii si de cele mai multe ori este mentionata ca o boala, extrem de pacatos. Personajele in cauza se tem de lege, orice gest facut in public si nu este adecvat poate fi considerat o anomalie si raportat politiei.
Nu dupa mult timp dupa despartire, Maurice este inca cu inima franta si intr-o noapte sperand sa il cheme pe Clive la el, se arata Alec Scudder, unul dintre servitor pe care a pus ochii de ceva vreme,
Alec urmeaza sa emigrese in Argentina nemaifiind in serviciul familiei Durham, iar Maurice il pune putin pe jar rugandu-l sa stea in Anglia, sa ramana impreuna, lucru care (SPOILER) chiar il face, isi sacrifica un viitor cert pentru a-si face viata nesigura cu Maurice, punand la o parte diferentele sociale dintre ei.

Ei bine... acum filmul. Recunosc... am o slabiciune pentru filmele englezesti de epoca.
Filmul a urmat foarte fidel cartea, exceptie face cateva scene care au fost taiate din film, dar se gasesc online, asa ca totul e cool. Fiecare dialog, fiecare scena se regasesc in film, si asta e un lucru mare, mai ales ca in ziua de azi filmele inspirate dupa carti nu mai au aproape nimic din povestea originala, se pierde pe drum, nu stiu, dar ceva se intampla si nu-mi place.
Ce am simtit in plus la film fata de carte este povestea de dragoste, mi s-a parut mult mai intensa, si tot asa, comparatie cu cartea este disperarea lui Maurice fata de presupusul santaj al lui Alec de a-l para politiei pentru faptul ca e gay.

Cartea, dar si filmul primesc 4/5 stele!
🌟🌟🌟🌟

de Miruna-Lavinia

Daca doriti sa sustineti un artist, puteti dona aici pentru un content mai bun!
BMC logoBuy me a coffee

Comentarii