Despre romanul Decolorat si cum am ajuns sa-l scriu


A fost nevoie de o singura scanteie sa ma determine pe mine sa-mi pun gandurile pe niste pagini albe, dar scanteia s-a intamplat acum mult timp.
Asa cum mentionasem in multe din interviurile date, si o repet din nou, pasiunea mea pentru a scrie are radacini adanci, si ce sta la baza este faptul ca am dorit, inca din adolescenta, sau preadolescenta mai degraba sa fac ceva frumos. Pe atunci, limitata fiind cred ca accesul la informatii si ceea ce inseamna de fapt compunerea corecta a unei lucrari, am inceput cu clasicele fanfic-uri.

Scrierea de fanfiction, m-a ajutat enorm in a-mi forma stilul personal in care eu imi caracterizez personajele si cum desfasor actiunea unui roman.
Dilema mea a fost ca am ramas multi ani blocata intr-un singur stil, naiv de a compune, si imi era greu sa ma adaptez la noile "cerinte" lingvistice, desi eram la scoala (gimnaziu/liceu), unde vorba fie, aveam lectura obligatorie pentru scoala, imi era aproape imposibil sa ma conformez, cu atat mai greu sa citesc cartile care mi se impuneau, recurgand la o varianta mai simpla: cartile care nu erau impuse in scoala si fanfiction.
Inca eu cred ca acea perioada a fost mai mult de acomodare pentru ce urma sa fie, desi nu visasem niciodata la asa ceva. Urmam valul, fara sa stiu destinatia.

Poate ca unii care citesc asta cred ca eu am fost cine stie e geniu la limba romana... cei care ma stiu personal au habar cat de cat ca nu a fost deloc asa. Am avut dificultati in ceea ce inseamna memorarea comentariilor prozelor si a definitiilor genului liric si epic, nu citeam nici o carte obligatorie, dar nici nu stiam despre ce era vorba in ele. Imi placea sa stau, undeva in lumea mea, unde totul era frumos.

Toate acestea, pana la sfarsitul liceului, cand mai multe lucruri s-au schimbat in viata mea: undele inspre bine, altele inspre rau.

Am fost intrebata de multe ori in acest an, ca de unde a venit inspiratia romanului meu Decolorat?
"Ca să fac o mică mărturisire, la baza subiectului din Decolorat stă o trăire personală. O parte din tiparul personajelor sunt luate din caracterul oamenilor întâlniți de-a lungul vieții. Au existat acești oameni care m-au influențat în crearea evenimentelor petrecute în roman, dar ele sunt mascate sub diferite metafore care fac acțiunile din roman să nu fie recunoscute ca fiind reale."
-citat preluat de pe The Fictional Universe https://thefictionaluniverse.blogspot.com/2018/06/de-vorba-cu-miruna-lavinia-autoarea.html

Dar de ce LGBT?
Actiunea romanului s-a desfasurat, in realitate, pe parcursul a 7 ani, de cand mi-a venit ideea, pana cand am ajuns sa scriu "sfarsit" la final. Nu a fost niciodata vorba de a scrie, sau sa tin neaparat sa fie o carte care sa-mi defineasca "fanteziile", pentru ca toata treaba nu merge chiar asa in viata de zi cu zi. Nu vorbim in primul rand de o criza existentiala din care a rezultat acest roman, ci am tinut sa subliniez, ca de fapt este vorba de o poveste profunda, intima despre viata a doua persoane, definite ca si contrast, complementare.
" A existat încă de la început potențialul de a exploata diferențele dintre cele două personaje principale și am putut profita de acest avantaj și l-am dus la nivele mai îndrăznețe..."
-citat preluat de pe The Fictional Universe https://thefictionaluniverse.blogspot.com/2018/06/de-vorba-cu-miruna-lavinia-autoarea.html

Pe parcursul a tot ceea ce a insemnat procesul de scriere, editare, rescriere, m-am documentat in stanga si in dreapta despre: religie, geografie, locatii, pe langa faptul ca am fost informata de stilul de viata a unor persoane care se regasesc, mai mult sau mai putin in carte. Cred ca, daca nu m-as fi informat suficient, as fi dat gres cu actiunea, pentru ca indiferent cum ar fi trebuit sa fie acest roman, sfarsitul lui a surprins pe multa lume.

Literatura LGBT in Romania exista, este acolo, mai timida ce-i drept, dar fara indoiala, exista carti in librarii si de multe ori am subliniat faptul ca cerere exista, insa lumea inca nu a descoperit, din diverse motive si prejudecati, ca si astfel de carti, pot fi la fel, mai mult sau mai putin la fel de palpitante ca orice tema abordata, fie ea cu happy end sau sfarsit tragic.


Ce a insemnat trimiterea manuscriselor la edituri?
O lectie importanta in viata.
Ca orice scriitor, iti iubesti munca, esti mandru ca uite, ai reusit sa scrii atat, ca ai facut, aia aia si aia. Am invatat, ca oricat de bun te crezi, si esti foarte increzator pe tine, exista oameni, editori, care iti intorc manuscrisul, pe considerenta ca ei nu cred ca merita publicat, si sincer, cand te astepti la mai mult, primesti palma desteptatoare. Primesti acel pumn in viata si atunci, ce faci? Esti mai hotarat, si poate intre timp, mai schimbi ceva la manuscris, o faci mai buna.
Nu e mare incurajare sa scriu ca eu am inceput cu stangul acesta poveste, imi petreceam noptile editand si rescriind cartea, stateam ore in sir sa formulez dialoguri, ca pe urma sa trec prin experienta respingerii.
Uneori, editurile au un anumit target si o anumita preferinta de autori si teme, ca si toate editurile din Romania si strainatate, ceea ce inseamna pentru un scriitor: rabdare, nervi de otel, si sa nu se lase batut la jumatatea drumului.
Da, e adevarat ca trebuie sa-ti faci, ca si debutand, o lista de zeci de edituri si sa trimiti la fiecare in parte cate o scrisoare, e-mail cu manuscrisul si sa-i convingi ca tu meriti sa fii publicat.

Decolorat este o drama romantica, de unde pana unde se intind elementele si figurile de stil?



Decolorat face parte dintr-o categorie LGBT mai putin discutata, putin abordata si a carui naratiune capteaza voia cititorului de gen. Nu este o poveste nicidecum usoara, dar nici lungita, less is more cateodata.
Fericirea este o nota interioara a fiecarui individ, fiecare o vede diferit, reactioneaza diferit la acesti stimuli, iar unii reactioneaza altfel cand sunt pusi fata in fata cu frumosul, caci pana la urma despre asta e si vorba in Decolorat, despre frumusetea exterioara.

Ce e frumos, e ca la inceputul anului 2018, Editura Berg a preluat manuscrisul si impreuna cu ei am deschis o poarta tabu, nonconformista, despre o iubire interzisa dintre doi baieti.

Cam atat am sa scriu deomandata, tot ce mai trebuie sa mentionez este ca, anul acesta, la Gaudeamus Bucuresti, voi avea oficial lansarea cartii Decolorat.

Unde o puteti gasi:
Editura Berg: http://www.edituraberg.ro/produs/decolorat/
Libris: https://www.libris.ro/decolorat-miruna-lavinia-BER978-606-94573-3-7--p1259737.html
Amazon: https://www.amazon.com/Decolorat-Romanian-Miruna-Lavinia/dp/6069457331/ref=sr_1_2?rps=1&ie=UTF8&qid=1535200449&sr=8-2&keywords=editura+berg&refinements=p_76%3A2661625011

de Miruna-Lavinia

BMC logoBuy me a coffee

Comentarii